Huishoudelijke hulp van Aster Zorg
Aster Zorg levert thuiszorgdiensten in heel Twente. Eén van de diensten die we leveren is huishoudelijke ondersteuning. Hieronder leest u meer over hoe u huishoudelijke ondersteuning kunt aanvragen en hoe Aster Zorg deze huishoudelijke hulp voor u regelt.
Kom ik in aanmerking voor huishoudelijke hulp via de gemeente?
Als u zelf uw huishoudelijke taken niet meer kunt uitvoeren, dan kan het zijn dat u in aanmerking komt voor huishoudelijke hulp via de Wmo. Om hiervoor in aanmerking te komen, moet u zich melden bij uw gemeente. Uw gemeente gaat dan samen met u bekijken wat u zelf kunt doen, maar zal ook kijken of bijvoorbeeld uw partner of mantelzorger kan helpen bij het huishouden. Uw gemeente kan vervolgens tot de conclusie is komen dat u in aanmerking komt voor huishoudelijke hulp via de Wmo. Aster Zorg is door de Twentse gemeenten gecontracteerd om de huishoudelijke hulp te leveren. U kunt dan dus kiezen voor Aster Zorg om de huishoudelijke hulp uit te voeren als u in Twente woont.
Hoe ziet de huishoudelijke hulp eruit?
Als de gemeente heeft beoordeeld dat u in aanmerking komt voor huishoudelijke hulp via de Wmo, dan zijn er twee pakketten die de gemeente kan inzetten.
- Een basispakket huishoudelijke hulp. Indien u een indicatie voor het basispakket heeft ontvangen, dan komt u in aanmerking voor huishoudelijke hulp. U heeft nog wel zelf regie over uw huishouden, dit betekent dat u zelf wel kunt aangeven wat er moet gebeuren om een schoon en leefbaar huishouden te hebben en te houden.
- Pluspakket huishoudelijke hulp. Indien de gemeente tot de conclusie is gekomen dat er sprake is van een pluspakket, dan komt u ook in aanmerking voor huishoudelijke hulp, maar krijgt u ook ondersteuning om regie op het huishouden te houden. De huishoudelijke hulp zal dan een plan opstellen om uw huis schoon en leefbaar te houden, uiteraard in overleg met u.
Wat gebeurt er als ik Aster Zorg vervolgens inschakel?
Indien u een indicatie van de gemeente heeft ontvangen voor een basispakket of pluspakket, kunt u Aster Zorg inschakelen. Wij zullen er dan samen met u voor zorgen dat u kunt wonen in een schoon en leefbaar huis. Als u bij de gemeente heeft aangegeven voor Aster Zorg te kiezen, dan gaat het traject vervolgens op de volgende manier:
- We gaan met u een intakegesprek houden. In dit gesprek bespreken we wat u zelf kunt en met welke taken we u kunnen ondersteunen. Ook bespreken we welk profiel hulp bij zal passen en wanneer het u uitkomt dat de huishoudelijke hulp zal komen.
- Wij maken een werkplan. In het werkplan beschrijven we wie welke huishoudelijke taken uit gaat voeren.
- Voorstellen van de huishoudelijke hulp. We gaan kijken welke van onze hulp het best bij u past. De hulp zal zich aan u voorstellen. Als het klikt tussen u en de huishoudelijke hulp, dan worden er afspraken gemaakt over wanneer deze gaat starten.
Inzetten dienstencheques
De activiteiten die onder het basispakket en pluspakket vallen zijn gericht op een schoon en leefbaar huis. Het kan zijn dat u soms wilt dat we wat extra activiteiten uitvoeren. U kunt dan gebruikmaken van dienstencheques. Wilt u meer informatie over de dienstencheques? Klik dan hier.