Afbeelding

‘Dan gaan we met je mee’

Na zes jaar werken bij een andere zorginstelling raakte Jacqueline Ekkelboom (48) haar baan kwijt door een reorganisatie. Ze stapte over naar Aster Zorg. Haar cliënten? Die nam ze gewoon mee. ‘Je bouwt zo’n band op met de mensen waar je komt’, vertelt Jacqueline. ‘Toen ik wegging zeiden mijn cliënten: ‘dan gaan wij met je mee’.

Meer dan poetsen

Wie Jacqueline spreekt over haar werk komt er niet onderuit: deze vrouw is trots op wat ze doet. Dat straalt ervan af. ‘Mensen vragen me weleens of ik het wel leuk vind, al dat poetsen. Nou, ja. Anders zat ik geen acht jaar in het vak. En mijn werk is nog zoveel meer dan dat. Ik heb een vertrouwensband opgebouwd met mijn cliënten. Als ik bij ze binnenkom zeg ik niet ‘Goedemorgen, waar staan de emmers?’ maar vraag ik hoe het gaat. Het is mijn taak om ze een beetje in de gaten te houden en op te merken als er iets mis is. Dat houdt ook in dat ik soms de huisarts voor iemand bel, bijvoorbeeld.’

Samen aan het werk

‘Het geeft voldoening dat ik mensen mag helpen bij het beetje wat ze zelf niet kunnen. Ik leg altijd de nadruk op wat ze nog wél lukt. Dan stimuleer ik iemand bijvoorbeeld om zelf even een stofdoek in de hand te nemen en doen we het werk samen. Vaak zijn cliënten achteraf blij dat ze even uit hun stoel zijn opgestaan en dat ze ondertussen hun verhaal kwijt kunnen. En ik ga met een goed gevoel naar huis.’

Oprechte aandacht

‘Als je al jaren bij iemand over de vloer komt bouw je een band met je cliënt op. Je leert ze steeds beter kennen. Echte aandacht en betrokkenheid vind ik belangrijk. Dat zit in de kleine dingen. Als ze gewend zijn om plat te praten praat ik met ze mee. Ik kom uit Losser, dus dat is geen probleem. Even een telefoontje, kaartje of bos bloemen als iemand jarig is, of een ziekenhuisbezoekje. Dat wordt zó gewaardeerd!’

Denken in oplossingen

Inmiddels werkt Jacqueline ruim twee jaar bij Aster Zorg. ‘En ik ga hier nooit meer weg!’ lacht ze. ‘De sfeer is hier heel gemoedelijk en alles is goed geregeld. Mijn collega’s denken met me mee en er is altijd een oplossing mogelijk. Vorige week bijvoorbeeld, toen ben ik voor de tweede keer oma geworden. Ik was lang achter elkaar wakker geweest en kon eigenlijk niet meer werken. Na één telefoontje was vervanging geregeld en werd me gezegd: ‘blijf maar lekker thuis’. Dat werkt natuurlijk ook de andere kant op, als collega’s mij nodig hebben ben ik er. Fijn als het zo kan.’

Mooi hè. Huishoudelijke hulp is meer dan alleen schoonmaken. De intentie waarmee de zorg en ondersteuning wordt geleverd, dát maakt het verschil. Binnenkort spreken we een andere medewerker in Zo Aster Zorg, tot dan!