Asterzorg
  • Home
  • Vacatures
  • Huishoudelijke hulp
    • Gemeente Aalten
    • Gemeente Almelo
    • Gemeente Berkelland
    • Gemeente Borne
    • Gemeente Bronckhorst
    • Gemeente Dinkelland
    • Gemeente Enschede
    • Gemeente Haaksbergen
    • Gemeente Hellendoorn
    • Gemeente Hengelo
    • Gemeente Hof van Twente
    • Gemeente Losser
    • Gemeente Oldenzaal
    • Gemeente Oost Gelre
    • Gemeente Tubbergen
    • Gemeente Twenterand
    • Gemeente Winterswijk
    • Gemeente Wierden
    • Via de WLZ
  • Overige dienstverlening
    • Begeleiding
  • Over Aster Zorg
    • Veelgestelde vragen
    • Tevredenheid
    • Compliment of klacht
    • Werken bij Aster Zorg
    • Cliëntenraad
    • Overstappen
      • Overstappen voor medewerkers
      • Overstappen voor cliënten
    • Algemene voorwaarden
    • Privacybeleid
  • Nieuws
  • Contact

5 handige tips voor het keukentafelgesprek

Heeft u binnenkort een keukentafelgesprek omdat u hulp heeft aangevraagd bij uw gemeente via de Wmo? Of overweegt u om een aanvraag te doen? Dan heeft u vast wat aan onderstaande tips!

1. Bedenk eerst tegen welk probleem u aanloopt, kijk daarna pas naar een oplossing.

De Wmo is vanaf 2015 niet meer een wet waar u bepaalde hulp kunt claimen (bijvoorbeeld: ik wil een scootmobiel), maar u kunt er terecht om samen met de Wmo-consulent te kijken naar de beste oplossing voor uw probleem. Uw hulpvraag is dan bijvoorbeeld: “Ik wil nog heel graag zelf boodschappen doen, maar ik kan niet meer zover lopen en niet zoveel gewicht dragen”. Voor dit probleem zijn verschillende oplossingen mogelijk, misschien zelfs nog een betere oplossing dan u zelf zou kunnen bedenken. Vroeger zou u misschien gevraagd hebben om een scootmobiel. Wanneer u die niet toegewezen kreeg, stond u met lege handen en had u nog steeds een probleem. In de nieuwe Wmo zoekt u samen met de Wmo-consulent naar een oplossing voor uw probleem en kijkt u dus niet alleen meer naar die scootmobiel, maar ook naar wat er verder nog mogelijk is.

2. Kijk vooraf naar wat er van u wordt verwacht dat u zelf kunt oplossen.

Veel dingen werden vroeger vergoed via de Wmo omdat het voor particulieren niet mogelijk was aan bepaalde hulp(middelen) te komen. Tegenwoordig zijn er steeds meer bedrijven die dit soort hulp(middelen) verkopen aan particulieren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de handgrepen die bij het toilet gemonteerd kunnen worden om u te helpen om makkelijker op te kunnen staan. Deze zijn verkrijgbaar in de bouwmarkten. Ook een rollator is tegenwoordig voor een schappelijke prijs te koop bij u om de hoek. Zelfs een scootmobiel is tegenwoordig voor iedereen te koop, alhoewel daar natuurlijk wel een flink prijskaartje aan hangt.
Nog een voorbeeld is het laten bezorgen van boodschappen: steeds meer bedrijven bieden de mogelijkheid om uw boodschappen thuis te laten bezorgen. Ook zie je steeds meer bedrijven die een was- en strijkservice bieden. Wanneer u hiervan de kosten niet kunt betalen, kunt u aankloppen bij de gemeente met een aanvraag voor bijzondere bijstand.

3. Schrijf van tevoren op van wie u al hulp krijgt of wie u om hulp zou kunnen vragen.

De Wmo-consulent zal tijdens het gesprek ook vragen naar de mogelijkheden voor hulp vanuit uw eigen sociale netwerk. Veel hulp die u krijgt is al zo gewoon geworden, dat u er niet meer zo snel aan denkt om het te noemen op het moment dat het u gevraagd wordt. Bedenk dus vooraf goed welke hulp u al krijgt via familie, vrienden of buren. Dit is belangrijk om aan te geven tijdens het keukentafelgesprek. Zo weet de Wmo-consulent dat u uw eigen netwerk al goed benut en de oplossing dus waarschijnlijk vanuit een andere hoek moet komen. Of misschien heeft u wel een hele goede reden dat u juist bepaalde mensen niet om hulp vraagt. Denk ook daar vooraf goed over na, zodat u goed uit uw woorden komt tijdens het keukentafelgesprek.

4. Vraag iemand die u kent om bij het gesprek aanwezig te zijn.

Tijdens het keukentafelgesprek wordt veel besproken. Daarom is het fijn dat u er niet alleen voor staat. Als er iemand bij het gesprek zit die u goed kent, dan kan deze persoon bijvoorbeeld helpen om het overzicht te houden tijdens het gesprek en zorgen dat u niet vergeet bepaalde dingen te melden of te vragen aan de Wmo-consulent. Samen weet u meer dan alleen!

5. Kijk eerst naar alle mogelijke oplossingen en maak pas daarna een keuze voor de beste oplossing.

De Wmo-consulent gaat samen met u kijken welke oplossingen er mogelijk zijn. Dit kan alleen als zowel u als de Wmo-consulent zich open opstellen. Dus praat niet alleen over de oplossing die u zelf bedacht heeft, maar luister ook naar oplossingen die de Wmo-consulent aandraagt. En vraag gerust waarom de Wmo-consulent dat een betere oplossing vindt. Zo kunt u kijken of u het daarmee eens bent of juist aangeven waarom dat geen goede oplossing voor u is.
Wees niet bang dat u na afloop van het keukentafelgesprek met een oplossing opgezadeld zit waar u het zelf niet mee eens bent. Uiteindelijk bent u zelf degene die kiest wat de beste oplossing is voor uw situatie!

Heeft u vragen of wilt u meer informatie over Aster Zorg?

Onze zorgverleners zijn altijd dichtbij. U kunt ze bereiken via:

053-2032 145 info@asterzorg.nl Contact opnemen
053-2032 145 info@asterzorg.nl

Lasondersingel 164
7514 BW Enschede

  • Home
  • Vacatures
  • Huishoudelijke hulp
    • Gemeente Aalten
    • Gemeente Almelo
    • Gemeente Berkelland
    • Gemeente Borne
    • Gemeente Bronckhorst
    • Gemeente Dinkelland
    • Gemeente Enschede
    • Gemeente Haaksbergen
    • Gemeente Hellendoorn
    • Gemeente Hengelo
    • Gemeente Hof van Twente
    • Gemeente Losser
    • Gemeente Oldenzaal
    • Gemeente Oost Gelre
    • Gemeente Tubbergen
    • Gemeente Twenterand
    • Gemeente Winterswijk
    • Gemeente Wierden
    • Via de WLZ
  • Overige dienstverlening
    • Begeleiding
  • Over Aster Zorg
    • Veelgestelde vragen
    • Tevredenheid
    • Compliment of klacht
    • Werken bij Aster Zorg
    • Cliëntenraad
    • Overstappen
      • Overstappen voor medewerkers
      • Overstappen voor cliënten
    • Algemene voorwaarden
    • Privacybeleid
  • Nieuws
  • Contact
Vacature vakantiekracht Huishoudelijk Medewerker 05 januari 2023
Vacature Huishoudelijk Medewerker 15 september 2022
Nieuwe collega op kantoor 08 september 2022

Nuchter en betrouwbaar, zo kun je ons typeren. Net als de inwoners van Twente en de Achterhoek. Dat is misschien wel de reden dat zij zich zo bij ons thuis voelen. Nuchter betekent bij ons: praktisch. Onze medewerkers weten van aanpakken en zorgen dat de afgesproken taken ook daadwerkelijk af komen. Betrouwbaar betekent bij ons: wat afgesproken is, komen we na. We zijn er op het afgesproken tijdstip en als we aangeven dat we terugbellen, dan bellen we daadwerkelijk terug.

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
Asterzorg
© 2023 - Asterzorg heeft haar website laten maken door Fervent Digital.
Cookies
Wij gebruiken Cookies om u nog beter van dienst te zijn.
AccepterenWeigeren
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

Necessary
Altijd ingeschakeld
Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze categorie bevat alleen cookies die de basisfunctionaliteit en beveiligingsfuncties van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.
OPSLAAN & ACCEPTEREN