Op huisbezoek: een verslag van onze stagiaire
Leren en onze kennis delen met anderen, dat vinden wij belangrijk binnen onze organisatie. Daarom komen mensen in opleiding regelmatig een kijkje in onze keuken nemen. Stagiaire Frances Prins, die inmiddels de opleiding tot Wmo-consulent 2.0 heeft afgerond, nam letterlijk een kijkje in de keuken. Niet in die van onszelf in de Spinnerij, maar in die van onze klanten. Ze ging met een Aster Zorg zorgcoördinator mee op verschillende huisbezoeken. Frances deelt haar ervaring met ons.
De hulp komt eraan
‘Keurig op tijd stappen we het huis van de klant binnen. De klant verwacht ons, dus we zijn van harte welkom. Mijn collega voor vandaag, de Aster Zorg zorgcoördinator, stelt zich voor en maakt een luchtig praatje. ‘Wat woont u hier leuk’ zegt ze. Het ijs is gebroken en ik heb al gauw door dat de klant het waardeert dat er geen sprake is van gehaast. Niks wordt afgeraffeld, er hangt een ontspannen en vriendelijke sfeer. De zorgcoördinator neemt de tijd voor uitleg en vragen.’
Kleinschalig karakter
‘Als we eenmaal in de huiskamer van de klant zitten, vertelt de zorgcoördinator kort iets over Aster Zorg en de huishoudelijke ondersteuning die de klant kan krijgen. Ze legt uit dat Aster Zorg er bewust voor kiest om altijd eerst de klant thuis te bezoeken. Ik zie dat mijn collega van vandaag zich goed heeft voorbereid. Dat is prettig voor iedereen. De zorgcoördinator vraagt aan de klant waarom ze voor Aster Zorg heeft gekozen. Ik hoor de klant praten over het kleinschalige karakter van Aster Zorg. Dat spreekt haar aan. Ze wil geen nummer zijn en in een logge, anonieme organisatie verzanden. Dat snap ik maar al te goed.’

De juiste match
‘Omdat iedere klant en iedere dienstverlener uniek zijn, is de juiste match van belang. Er moet een goede klik kunnen ontstaan. Tijdens het gesprek geeft de zorgcoördinator aan dat als er iets is, men altijd kan bellen. Hoe eerder hoe beter. Eventuele vragen of problemen kunnen dan snel worden opgelost. Ik hoor de zorgcoördinator naar de gewenste werkdagen en tijdstippen vragen. En of de hulp uit dezelfde gemeente mag komen. Ik merk dat het echte werk pas achteraf begint, om met alle informatie die we verzamelen, iemand te vinden die goed matcht met de klant en binnen vijf dagen aan de slag kan gaan.’
Fris en fruitig
‘Nadat de zorgcoördinator een rondje door het huis heeft gemaakt en heeft geïnventariseerd wat er nodig is aan hulp, nemen we afscheid van de klant. We zijn ongeveer een half uur binnen geweest. Mijn stage is ten einde en ik vond het een goede en leerzame ervaring. Ik heb ervaren hoe het eraan toegaat binnen een kleinschalige thuiszorgorganisatie. Bruikbaar voor mijn werk als Wmo- consulent, straks. Ik heb het idee dat ze bij Aster Zorg hard werken aan goede dienstverlening. En er is ruimte voor gezelligheid. Alles is fris en fruitig en opgeruimd binnen de organisatie, dat is prettig.’
Wil je meer informatie over de huishoudelijke hulp die wij bieden of wil je ook stage lopen bij Aster Zorg? Neem dan contact met ons op.