Goed nieuws voor Aster Zorg
Aster Zorg heeft de aanbesteding voor huishoudelijke hulp gegund gekregen van de Twentse gemeenten. Daar zijn we trots op! Wat houdt dit precies in en wat betekent dit voor de komende tijd? Directeuren Marcel Assink en Frank Terpstra vertellen.
Gefeliciteerd, mannen! Wat doet dit nieuws met jullie en wat betekent dit voor Aster Zorg?
Frank: “We zijn blij dat we de aanbesteding gegund hebben gekregen. Voor ons een extra bevestiging dat we het goed doen. Dit jaar is er met name gekeken naar kwaliteit. We scoren goed op het gebied van cliënt- en medewerkerstevredenheid. Mooi, want echte aandacht voor cliënten en medewerkers is voor ons heel belangrijk. Zo gaan we bij een nieuwe cliënt altijd op bezoek en is er veel contact met medewerkers op de werkvloer.”
Marcel: “Concreet houdt deze gunning in dat we weer voor de duur van een jaar huishoudelijke hulp mogen leveren in de Twentse gemeenten, vervolgens kan het contract met vijf jaar worden verlengd. Op onze aanvraag is inhoudelijk gereageerd. Naast onze sterke punten komen ook ontwikkelpunten naar voren. Zo kunnen we ons verder verbeteren en verder groeien. Maar we kunnen en willen alleen groeien zo lang we aandacht en tijd aan mensen kunnen geven. We hoeven niet de grootste te zijn, maar willen wel graag de allerbeste thuiszorg van Twente leveren. Dat is ons doel.”
Aster Zorg is een snelle stijger. Wat onderscheidt jullie?
Marcel: “Dat zit hem echt in aandacht. We hebben bijvoorbeeld geïnvesteerd in automatisering. Onze medewerkers op kantoor werken met een goed systeem, waardoor ze ruim de tijd hebben om de telefoon te beantwoorden en er ruimte is om bij een cliënt op bezoek te gaan. Onze zorgcoördinatoren zijn voor ons heel belangrijk. Als er iets is, kijken ze snel hoe het opgelost kan worden. Ik kan me een incident herinneren waarbij een cliënt onwel was geworden, terwijl onze medewerker bij hem was. Er reed meteen iemand van ons heen om de situatie te beoordelen en de medewerker te ondersteunen. Dat past bij ons en dat willen we blijven doen.”
Frank: “We geloven niet in zelfsturende teams, wel in zelfstandige medewerkers. Daarin verschillen we van andere zorgaanbieders. Omdat elke huishoudelijke hulp in een ander huis werkt en zelf de cliënt het beste kent, kun je bijvoorbeeld niet zomaar invallen voor iemand anders. Daar is goed overleg voor nodig, alleen zo kun je zorg leveren van goede kwaliteit. Medewerkers kunnen met hun verhaal altijd terecht op kantoor, we vinden het leuk om ze goed te leren kennen en van elkaar te leren. Daarom is er een nieuwsbrief en hebben we periodiek een gezamenlijk werkoverleg.”
Niet alle huidige zorgaanbieders hebben een overeenkomst gegund gekregen. Binnenkort moet een aantal cliënten naar een andere zorgaanbieder overstappen. Hoe zit dat?
Frank: “Klopt, een vervelende en onzekere situatie voor zowel cliënten als medewerkers. Deze cliënten zijn samen met hun zorgverleners van harte welkom bij Aster Zorg. Zo’n overstap hoort geruisloos te verlopen en daar hebben we ervaring mee. We zorgen er graag voor dat cliënten en medewerkers geen last hebben van de overstap en vinden het belangrijk dat cliënten geen moment zonder hulp zitten.”
Ben jij een huishoudelijke hulp die op zoek is naar een nieuwe baan? Wil je graag je huidige cliënten behouden? En denk je dat je past in het team van Aster Zorg? We maken graag kennis met je, van harte welkom!